• Nemokamas pristatymas nuo 50,00 €
  • Image

    Via ferrata (italų kalba „geležinis takas“) – tai kalnų maršrutas, įrengtas naudojant fiksuotas plienines priemones – lynus, laiptelius, kopėčias ir kitus tvirtinimo taškus, patikimai įrengtus uoloje. Keliavimas via ferrata maršrutais lyg apjungia pėsčiųjų žygių ir alpinizmo elementus, nes reikia šiek tiek alpinistinės įrangos, kad keliavimas stačiomis Via ferrata atkarpomis būtų saugus. Tokia įranga leidžia saugiai prisisegti prie lynų, kopėčių ar tvirtinimo taškų ir nenukristi – tada galima pereiti stačius maršrutus, kurie beveik neįveikiami pėsčiomis. 

    Via ferrata leidžia ir nepatyrusiems žygeiviams pasiekti įdomias, stačias uolas ir kalnų viršūnes, į kurias paprastai užlipti be patirties laipiojime ar alpinizme yra gana sudėtinga. Laipiojimas via ferrata maršrutais nereikalaujatechninio laipiojimo įgūdžių – maršrutą galima įveikti saugiai tiesiog su tinkama įranga ir turint gerą fizinį pasiruošimą.

    Trumpa Via ferrata istorija

    Image

    Idėja sukurti metaliniais saugos elementais pagrįstus kalnų maršrutus atsirado daugiau nei prieš šimtą metų, tačiau klasikinė via ferrata, kokią žinome šiandien, atsirado per Pirmąjį pasaulinį karą. Ankstyvieji (XIX a.) alpinistų maršrutai Austrijos Dachsteino regione buvo savotiški via ferrata pirmtakai, tačiau jie išpopuliarėjo per Pirmąjį pasaulinį karą Dolomitų kalnuose (Šiaurės Rytų Italijoje). Austro-Vengrijos ir Italijos kariai turėjo persikelti kartu su ginkluote ir kita įranga per pavojingas kalnų perėjas, todėl 1914–1917 m. jie išvystė ištisą į uolas įkaltų lynų, kabelių, kopėčių ir laiptelių tinklą. 

    Šie improvizuoti „geležiniai takai“ leido kariuomenėms saugiai pereiti stačias Dolomitų sienas. Po karo daugelis šių logistinių buvo apleisti, bet po kelių dešimtmečių įvairūs alpinizmo klubai atstatė maršrutus. Senos virvės pakeistos plieniniais lynais, medinės kopėčios – metalinėmis, atnaujinti sutrūniję tvirtinimo taškai ir atlikti kiti via ferrata maršrutų atnaujinimo darbai.

    Šiandien yra šimtai via ferrata maršrutų, ypač Italijoje ir Austrijoje (daugiau nei 400 Italijoje, daugiau nei 550 Austrijoje) ir dar daugiau visame pasaulyje, pastatytų ne karo, o poilsio tikslais. Karo laikmečio būtinybė atgimė kaip ekstremalus sportas. Tie patys lynai, kuriais kadaise keliavo kariai ir jų amunicija, dabar puikiai pasitarnauja norintiems išbandyti save ir pažinti gamtos peizažų grožį neįprastu būdu.

    Kodėl via ferrata yra puikus būdas pažinti kalnus?

    Image

    Via Ferrata suteikia neišdildomų įspūdžių, nes leidžia patirti kalnų teikiamą jaudulį ir laukinę gamtą saugiai, net ir be alpinizmo patirties. Skirtingai nuo laipiojimo uolomis ar alpinizmo, jūs visada būsite prisitvirtinę specialia įranga prie via Ferrata kopetėlių, lynų ar kitų tvirtinimo taškų. Krentant, smūgį sugeria specialus absorberis. Turint tinkamą įrangą ir elgiantis atsargiai, tokie maršrutai yra labai saugūs. 

    Nereikia jokio partnerio ar ilgų virvių, todėl galima keliauti vieniems arba nedidelėse grupėse savarankiškai. Maršrutuose yra numatytos atramos kojoms, o lengviausi maršrutai bus įveikiami ir vaikams. Daugelis ferratų driekiasi per Alpių keteras, kanjonų sienas ar pakrantės uolas. Dažnai atsidursite šimtus metrų virš slėnio dugno, iš kur atsiveria panoraminiai kalnų ar net jūros vaizdai.

    Apibendrinant, via ferrata suteikia didžiulius įspūdžius su minimalia rizika. Jūs gaunate įdomią, alpinizmui giminingą patirtį, bet su saugumo garantija, kurią suteikia lynai ir speciali įranga.

    Via ferrata būtina įranga

    Image

    Norint kopti via ferrata maršrutais, reikia šiek tiek įrangos. Štai kas sudaro standartinį via ferrata komplektą:

    Via Ferrata rinkinys: tai yra esminis saugos įrenginys, kurį sudaro du užrakinami karabinai, sujungti su kritimo energiją sugeriančiu amortizatoriumi per du stiprius diržus. Jei netyčia kristumėte, šis amortizatorius išsklaidytų smūgio energiją ir tiesiog pasikabintumėte. Praktikoje abu karabinius užkabinate ant plieninio lyno ar kopetėlių, kai lipate. Priėjus lyno tvirtinimo tašką, reikės persegti karabinus vieną po kito – taip visada išliksite saugiai pritvirtinti.

    Apraišai: jie naudojami pritvirtinti jus pačius prie via ferrata įrangos. Apraišai turi būti patogūs, nespausti. Via ferrata rinkinys prie apraišų tvirtinamas per centrinę apraišų kilpą.

    Laipiojimo šalmas: jis yra būtinas bet kuriame kalnų maršrute ferrata. Jis apsaugo galvą nuo krentančių akmenų ar susidūrimų su uolomis. Ypač jei netyčia kristumėte ir stukteltumėte galvą į uolą. Šalmas sumažina tokių traumų pavojų iki minimumo.

    Savisaugos kilpa ir karabinas: su juo galėsite prisisegti prie tvirtinimo taško ar kopetėlių tada, kai norėsite pailsėti. Via Ferrata dirželiai su energijos amortizatoriumi tam netinkami, nes stipriai juos apkrovus, amortizatorius išsivynios (jums to reikia tik kritimo metu).

    Pirštinės: dažniausiai rekomenduojamos tvirtos pirštinės be pirštų galų. Jos puikiai tinka laikytis už šiurkščių lynų ar kopetėlių, apsaugo rankas nuo nutrynimo ir suteikia papildomą sukibimą.

    Tvirta avalynė: reikia tvirtų žygio batų su geru sukibimu. Uolų laipiotojų ar alpinistiniai batai nereikalingi. Venkite laisvų sportinių batelių – jūsų pėdos turi būti patikimai fiksuotos.

    5 unikalios via ferrata trasos, kurias verta išbandyti

    Image

    Pasaulyje yra tūkstančiai via ferrata maršrutų. Čia pateikiame penkis išskirtinius pavyzdžius, kurie siūlo kažką ypatingo – nuostabius vaizdus, istorinę įdomybę ar daugiau adrenalino. 

    Via delle Bocchette, Brenta Dolomites (Italija)

    Klasikinis Alpių maršrutas, 9–10 valandų arba kelių dienų. Dažnai vadinamas klasikine Dolomitų ferrata, Bocchette maršrutas vingiuoja per dantytas viršūnes ir aukštas Alpių perėjas. Jame yra ilgos keteros, atviros sienos ir kelis kalnų namelius sujungiantys traversai. Tai yra dviejų dienų žygis (arba ilga vienos dienos kelionė) su nepakartojamais vaizdais beveik 3000 m aukštyje. Jūs lipsite metaliniais laipteliais, laikysitės už lynų per perėjas, ir matysite įspūdingas viršūnių panoramas.

    Via Ferrata Cala de Moli, Costa Brava (Ispanija)

    Lengvas, 4–5 valandų trukmės maršrutas prie Viduržemio jūros. Ši katalonų ferrata yra unikali, nes tai vienintelis via ferrata Europoje prie jūros. Pradedant nuo pajūrio miestelio Sant Feliu de Guíxols (Katalonija), maršrutas driekiasi palei oranžinio granito uolas, nuo kurių atsiveria vaizdas į turkio spalvos Viduržemio jūrą. Jūs niekada nebusite aukščiau nei ~20 m virš jūros lygio, o pusiaukelėje yra išėjimo taškas, todėl maršrutas labai tinka pradedantiesiems. Tikrasis traukos objektas yra kraštovaizdis: iš vienos pusės – ryškiai mėlyna jūra, iš kitos – uolėtos pakrantės uolos. Tai lengvas įvadas via ferrata – tiesiog žygis su lynų pagalba – bet vaizdai yra įspūdingi.

    Jegihorn Via Ferrata, Saas slėnis (Šveicarija)

    Sunkus, 6–8 valandos, didelis aukštis. Šveicarijos Alpėse įsikūrusi Jegihorn ferrata yra viena iš aukščiausių Europoje. Pradėkite nuo kelionės kabininiu liftu iki Kreuzboden, tada eikite iki Weissmieshütte. Ten prasideda via ferrata: beveik vertikaliai įveiksite 400+ metalinių laiptelių ir kelis šimtus metrų plieninio lyno, kol pasieksite 3150 m aukščio Vorgipfel. Sunkiausia vieta – galvos svaigimą sukeliantis pakabinamas tiltas (hängebrücke), nutiestas per gilų ledu užpildytą tarpeklį. Po to tęsite kelionę iki Jegihorn viršūnės, esančios 3200 m aukštyje. Atlygis už pastangas didžiulis: panoraminis vaizdas į 4545 m aukščio Dom ir kaimynines viršūnes, o apačioje – mėlynas ledynų ledas.

    Les Prises de la Bastille, Grenoble (Prancūzija)

    Vidutinio sudėtingumo, 1–2 valandos. Ši ferrata turi daug pavadinimų, bet iš esmės tai yra Grenoble Bastille Urban Via Ferrata. Ji driekiasi kalvų uolomis tiesiai už Grenoblio, po senąja Bastilijos tvirtove virš miesto. Prieiga lengva – trumpas pasivaikščiojimas nuo Grenoblio centro iki maršruto pradžios – todėl tai vienintelė „miesto“ via ferrata Prancūzijoje. Maršrutas palyginti lengvas (nėra ilgų kopėčių), padalytas į dvi pagrindines atkarpas. Pradėsite nuo žygio ir kopimo į įspūdingą 30 m aukščio pakabinamą tiltą, tada eisite tiesiai laiptais ir geležiniais laikikliais po pilies sienomis. Nors maršrutas nėra aukštas, jis siūlo įdomų miesto kraštovaizdį ir vaizdus iš paukščio skrydžio virš Grenoblio stogų ir slėnio.

    Ferrata al Sentiero dei Fiori, Passo Tonale (Italija)

    Vidutinio sudėtingumo, visos dienos maršrutas, kupinas Pirmojo pasaulinio karo relikvijų. Ši ferrata driekiasi per istorinę karo zoną aukštai virš Passo Tonale. Pirmojo pasaulinio karo metu šis kalnagūbris buvo ginčijamas, o maršrute vis dar matyti to konflikto pėdsakai. Pereisite per susprogdintus tunelius, senus apkasus ir įtvirtinimus, kabindamiesi tarp lynų ir uolų. Šiandien maršrute yra nauji plieniniai kabeliai ir kopėčios, įtaisyti į uolą, bet galima pamatyti ir maršruto liekanas, paliktas Italijos ir Austro-Vengrijos kariuomenių. Taip pat kopsite įvairiomis kopėčiomis ir įspūdingu pakabinamu tiltu. Alpių vaizdai ir istorinės šios vietovės aplinkybės daro šią ferratą tikrai unikalią. Giedrą dieną taip pat atsiveria puikūs vaizdai į slidinėjimo kurorto viršukalnes.

    Kiekvienas iš šių maršrutų parodo, kokia skirtinga ir ypatinga gali būti būti via ferrata. Ar tai būtų dramatiškas aukštų Alpių perėjimas, pasivaikščiojimas pakrantės uolomis, ar pasivaikščiojimas istoriškai svarbiose vietovėse. Tiesa, prieš bandydami bet kokią via ferrata, visada patikrinkite sudėtingumo lygį. Lygiai labai skiriasi – nuo lengvų „A“/„F1“ maršrutų iki ekstremalių „D/E/F“ kopimų.

    Via Ferrata įrangos nuoma Lukloje

    https://lukla.lt/lt/content/9-alpinistines-irangos-nuoma Jei norite išbandyti via ferrata (ar bet kokią kitą kalnų veiklą) – visą reikalingą įrangą rasite pas mus. Apraišus, via ferrata įrangą, šalmą, karabinus ir kitą laipiojimo inventorių galite pas mus išsinuomoti. Nuomos sistema yra lanksti – kuo daugiau dienų nuomojate, tuo mažesnė dienos kaina. Įrangos nuoma – puikus būdas pradedantiesiems išbandyti via Ferrata kaip hobį, neinvestuojant daug į naują įrangą.

    Nuomos įkainius rasite čia: https://lukla.lt/lt/content/9-alpinistines-irangos-nuoma
    www.lukla.lt
    Lakūnų g. 30, Vilnius 09131
    +370 610 32831